Volledige acceptatie

 

“Wat bedoel je met volledig accepteren van dat wat er is?” 

 

 

Volledig accepteren van dat wat er is  is het volledig (dus 100%) omarmen van alles wat er op dit moment in je leven afspeelt, inclusief alle gedachten en emoties die in jou ontstaan.

 

Vaak hebben we niet zo’n moeite met fijne gedachten en daaraan gekoppelde emoties. Het zijn de minder prettige gedachten en emoties die we liever niet willen voelen en dus uit alle macht ‘buiten’ proberen te houden.

 

Hiervoor gebruiken we (meestal onbewust) verschillende strategieën. Voorbeelden hiervan zijn de struisvogelpolitiek (oftewel doen alsof het er niet is), in de verdediging schieten en in de (tegen)aanval gaan. Hoewel deze strategieën op korte termijn lijken te werken – je ervaart immers een korte periode van ‘opluchting’- lossen ze uiteindelijk effectief niets op. Ze versterken alleen maar onze gedachten en emoties. Dit komt doordat we er onbewust in geloven. Waarom zouden we anders zo hard ons best doen om dit soort gedachten en emoties buiten te houden?

 

“Volledig accepteren van dat wat er is’ betekent het volledig omarmen en toelaten van alle gedachten en emoties die in je opkomen, zonder ze weg te willen hebben, maar ook zonder er aan vast te willen houden.”

 

Door het leren observeren van je gedachten en emoties ontdek je dat er afstand bestaat tussen jou (de waarnemer) en hetgeen je waarneemt (de gedachte/de emotie). Dat wat je waarneemt kun je dus nooit zelf zijn. De gedachten en emoties waar jij je zo mee identificeerde, die jij zo ‘eigen’ maakte, blijken los van je te bestaan. Ze komen op in jou en gaan ook weer weg uit jou – terwijl jij, als onveranderd middelpunt, achterblijft.

 

Door aanschouwer te zijn van je gedachten en emoties ontstaat er ruimte om je eigen vermijdingsstrategieën te onderzoeken. Beetje bij beetje ontdek je op welke manieren jij jezelf afschermt van het volledig ervaren van wat er zich in jou afspeelt.

 

Dit betekent niet dat je ineens niet meer gevangen zult worden door je gedachten. Veel gedachten hebben een sterke onderliggende overtuiging en daardoor een grote trekkracht. Het vraagt een grote aanwezigheid om waarnemer te blijven en niet in de gedachte mee te gaan. Toch zul je merken dat het steeds makkelijker wordt om in de positie van waarnemer te blijven. Het bekende gezegde ‘oefening baart kunst’ is hier zeker van toepassing.

 

“Iedere neiging om anders te willen zijn dan hoe je NU bent is non-acceptatie.. en brengt je verder weg van jezelf.”

 

Heel belangrijk in dit proces is mildheid richting jezelf. Het is heel verleidelijk om, als je toch gegrepen wordt door een gedachte, in afkeurende gedachten verzeild te raken: Ga ik er weer in mee, sukkel dat ik ben! Ik leer het ook nooit. Waarom kan ik niet gewoon bij mezelf blijven? etc. Hoewel dergelijke reacties heel begrijpelijk zijn, brengen ze je uiteindelijk alleen maar verder bij jezelf vandaan. Iedere neiging namelijk om anders te willen zijn dan hoe je NU bent is namelijk non-acceptatie, en brengt je alleen maar verder weg van jezelf.

Mildheid richting jezelf is dus van vitaal belang!

 

Een Emotie Coach kan je ondersteunen in dit proces.
Meer weten? Klik hier.

 


 

Op de hoogte blijven? Like Thyra Coaching op Facebook. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

ThyraInspirerend coach en spreker, liefhebber van het leven, met als passie mensen in hun kracht te zetten!

Leuk dat je komt kijken! Weten wat Thyra Coaching allemaal doet? Kijk dan snel verder.

Wil je weten waar ik zoal mee bezig ben? Klik verder naar de inspiratie pagina.

Nieuwsbrief